- Właściciel
- Rada Nadzorcza
- Zarząd
- Dyrektor ds. Medycznych
- Naczelna pielęgniarka
- Aktualności
- Polityka jakości
- Polityka bezpieczeństwa informacji
- Sygnaliści – zgłaszanie naruszeń prawa
- Sponsorzy i darczyńcy szpitala
- Fundusze Europejskie
- Oferty pracy
- Historia szpitala
- Galeria zdjęć
- Wirtualny spacer
- Dane adresowe i kontaktowe
Sygnaliści – zgłaszanie naruszeń prawa
Postanowienia ogólne
- „Procedura zgłoszeń wewnętrznych w zakresie naruszeń prawa” (dalej: procedura), określa tryb przyjmowania zgłoszeń wewnętrznych dotyczących informacji o naruszeniu prawa w „Głogowskim Szpitalu Powiatowym” sp. z o.o., (dalej: spółka), a także podejmowania działań następczych w związku z tymi zgłoszeniami.
- Procedura ma na celu wprowadzenie przejrzystych zasad ujawniania przypadków nieprawidłowości, podejmowania stosownych działań naprawczych w związku z zaistniałymi naruszeniami oraz ochronę sygnalisty.
- Procedura obowiązuje sygnalistę, który dokonuje zgłoszenia wewnętrznego w kontekście związanym z pracą, niezależnie od stosunku prawnego stanowiącego podstawę świadczenia przez niego pracy.
- Ochronie przewidzianej w procedurze sygnalista podlega od chwili dokonania zgłoszenia wewnętrznego, pod warunkiem, że miał uzasadnione podstawy sądzić, że informacja będąca przedmiotem zgłoszenia wewnętrznego jest prawdziwa w momencie jego dokonania i stanowi informację o naruszeniu prawa.
- Ochronie przewidzianej w procedurze nie podlega sygnalista, który świadomie dokonuje zgłoszenia wewnętrznego, wiedząc, że do naruszenia nie doszło (zła wiara).
- Sygnalista w każdym przypadku może dokonać zgłoszenia zewnętrznego bez uprzedniego dokonania zgłoszenia wewnętrznego.
- Od 1 stycznia 2025 r. zgłoszenia zewnętrzne przyjmowane będą przez Rzecznika Praw Obywatelskich lub inny organ publiczny, którego właściwość obejmuje podejmowanie odpowiednich działań następczych obejmujących przedmiot zgłoszenia. W stosownych przypadkach zgłoszenia zewnętrzne są dokonywane także do instytucji, organów lub jednostek organizacyjnych Unii Europejskiej.
- Uwaga: wszystkie informacje na temat dokonywania zgłoszeń zewnętrznych wraz z odesłaniem do stron internetowych organów publicznych przyjmujących takie zgłoszenia przedstawione zostaną na stronie internetowej spółki, po ich uruchomieniu przez te organy, w terminach określonych w ustawie.
- W przypadku, gdy naruszeniu prawa można skutecznie zaradzić w ramach struktury organizacyjnej spółki, zachęca się do dokonania zgłoszenia wewnętrznego.
Definicje
Ilekroć w procedurze jest mowa o:
- spółce – rozumie się przez to spółkę pod firmą „Głogowski Szpital Powiatowy” spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Głogowie, przy ul. Kościuszki 15;
- procedurze – rozumie się przez to niniejszą „Procedurę zgłoszeń wewnętrznych w zakresie naruszeń prawa”, obowiązującą w spółce;
- ustawie – rozumie się przez to ustawę o ochronie sygnalistów z dnia14 czerwca 2024 r. (Dz.U. z 2024 r. poz. 928), która w zakresie swojej regulacji wdraża dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1937 z 23 października 2019 r. w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii;
- działaniu następczym – rozumie się przez to działanie polegające na ocenie prawdziwości informacji zawartych w zgłoszeniu wewnętrznym oraz przeciwdziałanie naruszeniu prawa, w szczególności przez prowadzenie postępowania wyjaśniającego, wszczęcie kontroli bądź innego postępowania na podstawie przepisów prawa lub oddalenie zgłoszenia;
- działaniu odwetowym – rozumie się przez to bezpośrednie lub pośrednie działanie lub zaniechanie w kontekście związanym z pracą, które jest spowodowane zgłoszeniem wewnętrznym i które narusza lub może naruszyć prawa sygnalisty lub wyrządza lub może wyrządzić mu nieuzasadnioną szkodę,
w tym także niezasadne inicjowanie postępowań przeciwko sygnaliście; - informacji o naruszeniu prawa – rozumie się przez to informację, w tym uzasadnione podejrzenie dotyczące zaistniałego lub potencjalnego naruszenia prawa, do którego doszło lub prawdopodobnie dojdzie w spółce, o którym sygnalista dowiedział się w kontekście związanym z pracą, lub informację dotyczącą próby ukrycia takiego naruszenia;
- informacji zwrotnej – rozumie się przez to przekazanie sygnaliście informacji na temat planowanych lub podjętych działań następczych i powodów takich działań;
- kontekście związanym z pracą – rozumie się przez to przeszłe, obecne lub przyszłe działania związane z wykonywaniem pracy, w ramach których uzyskano informację o naruszeniu prawa oraz istnieje możliwość doświadczenia działań odwetowych;
- osobie, której dotyczy zgłoszenie – rozumie się przez to osobę fizyczną, osobę prawną lub jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, wskazaną w zgłoszeniu wewnętrznym jako osoba, która dopuściła się naruszenia prawa, lub jako osoba, z którą osoba, która dopuściła się naruszenia prawa, jest powiązana;
- osobie pomagającej w dokonaniu zgłoszenia – rozumie się przez to osobę fizyczną, która pomaga sygnaliście w zgłoszeniu wewnętrznym w kontekście związanym z pracą i której pomoc nie powinna zostać ujawniona;
- osobie powiązanej z sygnalistą – rozumie się przez to osobę fizyczną, która może doświadczyć działań odwetowych, w tym współpracownika lub członka rodziny sygnalisty;
- zgłoszeniu wewnętrznym – rozumie się przez to zgłoszenie dokonane na zasadach i w formie przewidzianej w procedurze;
- sygnaliście – rozumie się przez to osobę dokonującą zgłoszenia wewnętrznego na warunkach określonych w procedurze oraz zgłoszenia zewnętrznego lub ujawnienia publicznego na warunkach określonych w ustawie o ochronie sygnalistów;
- pełnomocniku ds. zarządzania zgodnością – rozumie się przez to osobę umocowaną przez zarząd spółki do przyjmowania zgłoszeń wewnętrznych, ich weryfikacji, prowadzenia postępowania wyjaśniającego, występowania – w razie potrzeby – o dodatkowe informacje do sygnalisty, a także podejmowania i koordynowania działań następczych.
Przedmiot zgłoszenia
- Przedmiotem zgłoszenia wewnętrznego mogą być działania lub zaniechania niezgodne z prawem lub mające na celu obejście prawa dotyczące:
- korupcji;
- zamówień publicznych;
- usług, produktów i rynków finansowych;
- przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu;
- bezpieczeństwa produktów i ich zgodności z wymogami;
- bezpieczeństwa transportu;
- ochrony środowiska;
- ochrony radiologicznej i bezpieczeństwa jądrowego;
- bezpieczeństwa żywności i pasz;
- zdrowia i dobrostanu zwierząt;
- zdrowia publicznego;
- ochrony konsumentów;
- ochrony prywatności i danych osobowych;
- bezpieczeństwa sieci i systemów teleinformatycznych;
- interesów finansowych Skarbu Państwa Rzeczypospolitej Polskiej, jednostki samorządu terytorialnego oraz Unii Europejskiej;
- rynku wewnętrznego Unii Europejskiej, w tym publicznoprawnych zasad konkurencji i pomocy państwa oraz opodatkowania osób prawnych;
- konstytucyjnych wolności i praw człowieka i obywatela – występujące w stosunkach jednostki z organami władzy publicznej i niezwiązane z dziedzinami wskazanymi w pkt 1-16.
Tryb dokonywania zgłoszenia
- Sygnalista może dokonać zgłoszenia wewnętrznego:
- elektronicznie – za pośrednictwem platformy zgłoszeniowej Link do zewnętrznej platformy zgłoszeniowej;
- listownie – w zamkniętej kopercie, dostarczonej pocztą wewnętrzną lub zewnętrzną, opatrzonej napisem „Nie otwierać, do rąk własnych pełnomocnika ds. zarządzania zgodnością”, umieszczonej
w kolejnej zamkniętej kopercie, zaadresowanej na „Głogowski Szpital Powiatowy” sp. z o.o., Kościuszki 15, 67-200 Głogów, z możliwością wykorzystania formularza pomocniczego stanowiącego załącznik do procedury Formularz pomocniczy w przypadku zgłoszeń listownych (do pobrania). - na wniosek sygnalisty zgłoszenie wewnętrzne może być dokonane także podczas spotkania bezpośredniego z pełnomocnikiem ds. zarządzania zgodnością zorganizowanego w terminie 14 dni od dnia otrzymania takiego wniosku.
- W celu rzetelnej weryfikacji zgłoszenia oraz skutecznego podjęcia działania następczego zgłoszenie powinno zawierać co najmniej:
- dane osobowe sygnalisty oraz osoby, której dotyczy zgłoszenie;
- adres sygnalisty do kontaktu;
- możliwie dokładny opis przedmiotu naruszenia;
- opis kontekstu związanego z pracą, który umożliwił dostrzeżenie zgłoszonego naruszenia;
- wskazanie uzasadnionych podstaw, które umożliwiły stwierdzenie, że informacja o naruszeniu prawa jest prawdziwa.
- W terminie 7 dni od dnia otrzymania zgłoszenia wewnętrznego pełnomocnik ds. zarządzania zgodnością przekazuje sygnaliście potwierdzenie przyjęcia zgłoszenia, chyba że sygnalista nie podał adresu do kontaktu, na który należy przekazać potwierdzenie.
Tryb rozpatrywania zgłoszeń
- Zgłoszenia wewnętrzne są przyjmowane przez pełnomocnika ds. zarządzania zgodnością, który dokonuje wstępnej weryfikacji zgłoszenia polegającej na ustaleniu, czy zgłoszenie spełnia warunki określone w niniejszej procedurze. W razie konieczności uzupełnienia lub wyjaśnienia zawartych w zgłoszeniu wewnętrznym informacji pełnomocnik ds. zarządzania zgodnością kontaktuje się z sygnalistą, o ile jest to możliwe.
- Pełnomocnik ds. zarządzania zgodnością może odstąpić od rozpatrzenia zgłoszenia będącego przedmiotem wcześniejszego zgłoszenia przez tego samego lub innego sygnalistę, jeśli nie zawarto istotnych nowych informacji na temat naruszeń w porównaniu z wcześniejszym zgłoszeniem. Pełnomocnik ds. zarządzania zgodnością informuje sygnalistę o pozostawieniu zgłoszenia wewnętrznego bez rozpoznania, podając przyczyny, a w razie kolejnego zgłoszenia wewnętrznego pozostawia je bez rozpoznania i nie informuje o tym sygnalisty.
- W przypadku, gdy zgłoszenie wewnętrzne spełnia warunki, o których mowa w pkt 1, zaś treść zgłoszenia wewnętrznego uzasadnia wszczęcie postępowania wyjaśniającego, pełnomocnik ds. zarządzania zgodnością podejmuje czynności mające na celu wyjaśnienie wszystkich okoliczności zawartych w zgłoszeniu.
- Gdy zajdzie taka potrzeba, pełnomocnik ds. zarządzania zgodnością może wezwać każdą osobę wykonującą pracę na rzecz spółki celem złożenia wyjaśnień. Osoby wezwane są obowiązane do stawienia się i przedstawienia wszystkich informacji oraz dokumentów będących w ich posiadaniu, które umożliwić mogą ustalenie okoliczności naruszenia wskazanego w zgłoszeniu wewnętrznym.
- Pełnomocnik ds. zarządzania zgodnością może także powołać komisję lub zwrócić się o pomoc lub opinię do przedstawicieli innych komórek organizacyjnych spółki lub do podmiotu świadczącego usługi profesjonalne, o ile wiedza i doświadczenie takich osób są niezbędne do wyjaśnienia wszystkich okoliczności naruszenia zawartego w zgłoszeniu.
- Po wyjaśnieniu całokształtu okoliczności zawartych w zgłoszeniu pełnomocnik ds. zarządzania zgodnością podejmuje decyzję co do zasadności zgłoszenia oraz wydaje zalecenia co do podjęcia ewentualnych działań następczych.
- Pełnomocnik ds. zarządzania zgodnością przekazuje sygnaliście informację zwrotną w terminie nieprzekraczającym 3 miesięcy od dnia potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia wewnętrznego lub w przypadku nieprzekazania potwierdzenia, 3 miesięcy od upływu 7 dni od dnia dokonania zgłoszenia wewnętrznego.
- Jeśli sygnalista nie podał swoich danych osobowych i adresu do kontaktu, pełnomocnik ds. zarządzania zgodnością nie przekazuje sygnaliście informacji zwrotnej i nie podejmuje się działań następczych.
Pełna treść procedury zgłoszeń wewnętrznych w zakresie naruszeń prawa_v.1 _25.09.2024 r. (zobacz)
UWAGA : Jeżeli pacjent lub jego przedstawiciel ustawowy zechce złożyć skargę, pochwałę lub wniosek dotyczące np. świadczonych usług medycznych, zachowania personelu czy organizacji pracy w spółce może to zrobić: Zobacz tutaj